søndag, desember 04, 2011

Julekort

                        

Noen  julekort er blitt sydd. Gøyalt og sy slike kort, det blir jo nesten som små julebilder, tenkte underveis at disse kan jo lages litt stører og bli  julens krusmatter. Kortene er 6 x 4 inch store, de er sydd fast til kartong. Jeg velger og lage quilten slik at de kan sys sammen med kartongen til slutt. Her er det noen bilder av prossessen underveis.
En liten forklaring:
Det er strøket applikasjonsvlieseline/vliesofix på baksiden av blomsterstoffet, klippet så  ut blomster som jeg vil bruke videre på kortene.Tegn opp ca. størrelsen på julekortet på et fòrstoff 6,5 x 4,5 inch (da har du litt ekstra) og en mal og gå etter. Jeg har strøket vliesofix på noen røde stoffer som jeg har skjært ut i biter på 1.5 x1.5 inch. Disse har jeg plassert på stoffet med litt overlapp over hverandre, stryk disse fast. Skjær ut biter/bred strimmel av det grønne stoffet, og plasser dette oppå kanten til de røde firkantene, rette mot rette. Sy og stryk dette fra hverandre. Legg  dette oppå tynn vatt og med et fòrstoff i bunnen, quilt slik du ønsker julekortene dine skal bli. Slik valgte jeg og quilte mine:

forslag til quilting
Jeg har sprayet baksiden av julequilten og  kartongen, og satt disse sammen. Renskjær kortene til 4 x 6 inch. Sy kanten med maskinene, enten med en enkel søm i kanten eller med tett sikksakk som er gjort på mine kort. Det kan gjerne sys med nesten helt tett sikksakk søm men den må ha ujevn kant inn mot selve kortet ellers blir kartongen perforert og "knekker". Bruk sikksakk søm med forskjellig bredde på stingene eller sy to ganger rundt.

Noen av stoffene som er brukt finner du her: Juleblomst grønt stoff  lilla rutete
Her kan du se noen av de andre kortene jeg har laget tidligere : Postkort



                                                 .....alltid hyggelig med kommentarer tilbake.....
                                                       post signature

2 kommentarer:

Gudveig HN sa...

Kjempelekre julekort! Stilige :)

lappedesign sa...

Tusen takk -:) syntes disse ble fine men litt vanskelig og gjengi riktige farger.