torsdag, januar 05, 2012

Lommebok av melkekartong eller andre kartonger



Har lenge sett i flere blogger at det lages lommebøker av melkekartonger, syntes disse er gøyale.  Så dette måtte testes ut, selvsagt måtte det være med stoff i mitt forsøk. Fant frem endel linker på nettet hvor mange kreative har lagt ut sine måter og gjøre dette på.  Søker du på dette kommer du nok over mange blogger/ nettsteder hvor denne teknikken vises. Her er link til noen av de stedene jeg tittet på:

 Denne brettingen her gjør at lommeboken får litt esktra vidde i forhold til mange andre måter og brette på.

Her er link til en side som viser dette via en video:

Mr. Melk har også en egen bretteteknikk som er vist på Facebook, her er det faktisk skrukorken som
er knappen på lommeboken.
http://www.facebook.com/mrmelk?sk=app_140755992675234

I den blå lommeboken er det brukt melkekartong men jeg har kledd denne med stoff utenpå. Jeg har brukt noe som heter "Steam-A-seam 2". Så her har jeg kun strøket dette på stoffet og så strøket det på kartongen
før jeg begynte og brette. Jeg har også valg å sikk sakk sy over selve lokket, men her skulle nok alle kantene vært "sikket" slik at dette ikke frynser så fort opp.

Den rød og grønne lommeboken har jeg brukt kartongen fra Sætre Kjeks - Tapini. Men med samme teknikken, Den rød har jeg kuttet av litt på høyden på kartongen, mens den grønne er hele kartonghøyde blitt brukt, syntes nok at den rød er finest i fasongen.


Selges i  to varianter i nettbutikken. Den ene på rull og den andre i egen pakke, dette er litt tykkere vlisofix en  jeg tidligere har vært vant til.  Det er beskyttelses papir på begge sider av vlisofix'en  Dette gjelder både de som ligger i pakke og det som blir solgt på rull. De som selges i pakker ligger i en egen plastpose med lynlås. Dette gjør at denne holder seg lenger og ikke tørker ut, på samme måte som de vanlige vi kjøper.

Her noen bilder av prosessen underveis, og her kan du finne GRATIS MØNSTRET

Link til de vevde stoffene som er brukt finner du her: VEVDE STOFFER




Lykke til 
Jane - Lappedesign
 - altid hyggelig med kommentarer tilbake-    









6 kommentarer:

Elisabeth sa...

Riktig lekre :-)

Elisabeth sa...

Riktig lekre :-)

lappedesign sa...

Hei og takk for det,det var gøy og lage disse også -:)

Siv Anita sa...

Fabelaktig løsning på melkekartonglommeboken! Tror faktisk jeg må prøve på denne løsningen jeg også!!! Takk for tips!

Håper du får en flott helg!
:)

lappedesign sa...

Tusen takk for det, og takk for inspirasjon fra bloggen din. Syntes disse blir kjempefine, har også prøvd meg på en med flotte tråder som er sydd på...skal legge ut dette siden, den ble faktisk litt "eksklusiv" hvis det går an og si det om en kjekskartong lommebok -:)

Ha en super helg du også, og takk for kommentaren.

Siv Anita sa...

Heisann igjen!

Jeg linket til deg i ett innlegg på bloggen;

http://villmarkshjerte.blogspot.com/2012/01/tenk-dere-det.html

Du har en flott variant av lommeboken! ;)